מחלות ותזונה טיפולית – שיעול, ליחה וקשיי נשימה

מידע כללי:


מערכת הנשימה מורכבת מדרכי האוויר העליונות (האף והסינוסים), ודרכי האוויר התחתונות – המעברים הצינוריים (סימפונות), דרכם עובר האוויר אל הריאות ומהן. הצינורות בהם זורם האוויר לאורך כל מע' הנשימה, מצופים מבפנים באזור חיץ רירי, הבנוי מתאים ייחודיים המייצרים רירית המופרשת באופן קבוע. רירית זו מופרשת ביתר שאת, כאשר קיים מצב דלקתי הנגרם ע"י מזהמים שונים, אלרגיות או בשל מחלות נשימתיות אחרות.
הליחה היא רוק המעורב בריר מדרכי הנשימה, המגיעה אל הפה באמצעות רפלקס השיעול, במטרה להוציאה החוצה. שיעול המלווה בכיח, הנקרא שיעול פרודוקטיבי או לח, קיים במחלות רבות של דרכי הנשימה. ליחה של אדם בריא, היא בצבע לבן או שקוף, והיא לרוב נספגת באופן טבעי בגוף. כאשר הליחה צמיגית יותר ובצבע כהה יותר (צהבהב – ירוק – חום), הדבר מעיד בד"כ על זיהום חיידקי ודלקת מקומית. חומרת השיעול נמדדת על פי יכולת מערכת הנשימה לפלוט את הליחה החוצה. מידה זו נעוצה בתפקודן של הסיליה (שערות זעירות, הפרושות לאורך דרכי הנשימה ודוחפות את הליחה מעלה). בנוסף חומרת השיעול תלויה גם במידת צמיגיות הליחה וחומרת הזיהום.

השיעול היבש מאידך, ברוב המקרים מייצג רק גירוי של דרכי הנשימה ואינו מערב הוצאת ליחה. שיעול יבש מקושר במרבית המקרים למחלות זיהומיות חולפות של דרכי הנשימה (בד"כ ויראליות), לאלרגיות, או נגרם עקב שינויים במזג האוויר ואף בשל מצבי סטרס או עקה נפשית.
שיעול נבחני (סטרידור), הוא קול צורמני הנשמע בזמן הנשימה בעיקר בעת השאיפה. מקורו בחסימה חלקית של הגרון, תיבת הקול או של קנה הנשימה. אצל ילדים הסיבה יכולה להיות דלקת של כיסוי הגרון, אצל מבוגרים הסיבה יכולה להיות גידול, מורסה או בצקת.
אדם בריא נושם מהר יותר בעת מאמץ גופני. במקרה של קשיי נשימה, הנשימה המהירה מלווה בתחושה ש"האוויר נגמר" והאדם אינו יכול לנשום מהר או עמוק די הצורך. בזמן מחלות של דרכי הנשימה עלולים להופיע קשיי נשימה. בעקבות גורם מזהם, דלקת או הצטברות ליחה, קיימת הצרות של נתיבי האוויר ונוצר קושי, לרוב, בהוצאת האוויר החוצה.

 

 

טיפול תזונתי משלים לטיפול בשיעול, ליחה וקשיי נשימה:

 

שיעול, ליחה וקשיי נשימה הינם תסמינים אופייניים למחלות רבות הקשורות למערכת הנשימה, ביניהן: דלקת הסמפונות, דלקת ריאות, אסטמה, סטרידור. הטיפול התזונתי מתמקד בהסרת מזונות מעוררי ליחה ומזונות מקררים, המחלישים את המערכת החיסונית. בנוסף צריכה להיות הקפדה על צריכה של מזונות מחממים, מחזקים וממריצים, המסייעים בהוצאת הליחה וחיזוק הגוף.

מומלץ להפחית / להימנע:

  • מומלץ להימנע מצריכת מזונות הידועים כמעוררי ליחה כגון: בננה, בוטנים, פירות הדר, שוקולד,קמח לבן, סוכר פשוט, ביצים והחשוב ביותר הוא החלב ומוצריו, המשפיע מיידית על יצירת ליחה. החלב הוא מוצר השנוי במחלוקת, לאנשים רבים הוא אינו טוב לעיכול, מחליש את המערכת החיסון ופוגע במערכות רבות בגוף. על כן, מומלץ להימנע ממנו לחלוטין, בוודאי בתקופות של מחלה אקוטית או בעיה כרונית.
  • סוכר ופחמימות פשוטות ידועים כמחלישים את המערכת החיסונית, מומלץ להפחית ואף להימנע מצריכתם.
  • מומלץ להוריד בעת מחלה את כל המזונות הידועים כאלרגניים ובהמשך בעזרת "דיאטת האלימינציה", לבדוק מי מהמזונות משפיע לרעה על הגוף. חיטה ומוצריה, חלב ומוצריו, תירס, סויה, בוטנים, ביצים, שוקולד, פירות טרופיים.
  • מומלץ להימנע מצריכת מזון מעובד, משומר ומטוגן המכילים כמויות גדולות של סוכר, חומרים מעוררי ליחה ואלרגניים רבים, המחלישים את המערכת החיסונית.
  • מומלץ להימנע מאכילת מזון קפוא או קר. הוא עלול לגרום להתכווצות השרירים בדרכי הנשימה ולהחליש את המערכת החיסונית.

 

מומלץ להקפיד:

  • בעת מחלה מומלץ להקפיד על תזונה חמימה ומבושלת, פשוטה וקלה לעיכול, המבוססת על מרקים, דייסות, ירקות מבושלים או מאודים, דגנים מלאים, קטניות וכו'. לדוגמא: מרק כתום, מרק ירקות שורש, דייסת קווקר על בסיס מים עם קינמון, אורז ועדשים ועוד…
  • מומלץ לתבל את המזון בתבלינים הידועים כמחממים, ממריצי זרימת דם ומחזקי מערכת החיסוו כמו: בזיליקום, ג'ינג'ר, רוזמרין, קינמון, כורכום, צ'ילי, פפריקה, קצח, ציפורן, הל, קינמון.
  • מומלץ להוסיף למזון תבלינים המומלצים למחלות מערכת הנשימה, הידועים כמכייחים ומרגיעי שיעול כמו: אניס, קימל, שומר, כוסברה, כמון, שמיר, קורנית (תימין), זעתר.
  • מומלץ לצרוך מזון חריף במידה, בכדי שיפתח דרכי אוויר, ירחיב סמפונות ויגרום לתנועה במעברי הנשימה: שום, בצל, חרדל, חזרת, צ'ילי (במידה), צנון.
  • מרק עוף מדלל את הליחה וידוע במשך דורות כמחזק אולטימטיבי בזמן מחלה.מומלץ להוסיף למרק בצל ירוק, שום וג'ינג'ר להמרצה וחיזוק המערכת החיסונית. ניתן להוסיף דגנים כמו גריסי פנינה, קינואה ואמרנט.
  • קרטנואידים הם נוגדי חמצון טבעיים הפועלים גם כנוגדי דלקת. מומלץ לאכול ירקות עליים, פירות ירוקים כהים וירקות בעלי גוון צהוב עמוק עד כתום כמו: דלעת, גזר, בטטה.
  • לשום ובצל יש תכונות נוגדות דלקת, מומלץ לצרוך אותם טריים, ניתן גם מבושלים במרק או בקדרה.
  • כדי לדלל את הליחה, מומלץ לשתות כוס מים אחת לשעתיים, במהלך היום.

 

מתכונים מרפאים:

  • מומלץ להניח רטיות חמות על אזור החזה, כדי לעודד הפרשת ליחה.
  • להפחתת הליחה והשיעול, מומלץ לשתות חליטות צמחים כגון: שוש קירח, קורנית, זעתר, זוטה לבנה, מרווה. יש להשרות כף מהצמח בכוס מים רותחים למשך 15 דק', לסנן ולשתות.
  • מומלץ לעסות את אזור החזה עם שמן קצח או שמן זית מחומם קלות, בתוספת שמנים אתריים: מנטה, קורנית, מרווה ואקליפוס. ניתן גם לשים את השמנים האתריים במי אמבט חם או במפיץ אדים.
  • מומלץ לשתות מיץ אננס טרי וחם + 2 כפיות דבש. במיץ האננס מצוי האנזים ברומלין המשופעל בעזרת הדבש. לברומלין תכונות נוגדות דלקת.
  • לטיפול בשיעול מומלץ להשרות בדבש או בסוכר חום בצל חתוך בתוך קערה מכוסה למשך לילה. למחרת יש לשתות מהסירופ המתקבל 4-5 פעמים ביום. לשיפור הסירופ ניתן להוסיף שמן זית, לימון / שום.

 

תוספי תזונה מומלצים:

 

ויטמין C: מפחית התכווצות בסמפונות, מחזק את המערכת החיסונית.

אנטיאוקסידנטים: מפחיתים תגובות דלקתיות בדרכי הנשימה.

 

בזמן מחלה אקוטית מומלץ לנוח, אך כאשר מרגישים מעט טוב יותר, מומלץ לצאת החוצה לזמן קצר ולהסתובב בשמש. במצבים כרוניים פעילות גופנית מתונה הינה מומלצת להוצאת עודפי ליחה, לחיזוק המערכת החיסונית ולהפגת מתחים. שיעול, ליחה וקשיי נשימה יכולות להיות תופעות אקוטיות שיחלפו לאחר מספר ימים, אך יכולות להיות גם הפרעות כרוניות. טיפול משולב במחלות מערכת הנשימה חשוב לריפוי מהיר ומניעת הישארות תופעות כרוניות אלו.

 

מאמרים נוספים

שמן אורגנו אנטיביוטיקה מהטבע

אורגנו הוא שיח רב-שנתי ממשפחת השפתניים, הגדל פרא באזורים הרריים בארצות הים התיכון, כגון יוון ותורכיה. תפרחתו סגולה, עליו באורך של 1-4 ס"מ והוא מגיע לגובה של 20- 80 ס"מ. מקור השם Origanum בשפה היוונית. orus=הר ו-ganus=שמחה, היינו: "שמחת ההר", כנראה בשל נפיצותו על ההרים והגבעות.

שמן זרעי הרימון

שמן זרעי הרימון   שמן זרעי הרימון פועל כתמצית פרי הרימון: הוא נוגד חמצון חזק

מוצרים מהחנות