שמן זרעי הרימון

שמן זרעי הרימון

 

שמן זרעי הרימון פועל כתמצית פרי הרימון: הוא נוגד חמצון חזק וייחודי שפעילותו תועדה מדעית, בעל השפעה הן בשימוש פנימי והן בשימוש חיצוני

 

מקורו של שיח הרימון (Punica granatum) באיראן ובהודו, וכיום הוא נפוץ כגידול חקלאי ברחבי העולם. גובהו מגיע עד כדי 8 מטרים ופרחיו אדומים בוהקים, בעלי חמישה עלי כותרת. מקור שמו הלועזי של הרימון, Pomegranate, במילים הלועזיות pomum – שמשמעותה תפוח ו-granatus שמשמעותה זרעים.

לארץ ישראל הובא לפני כ-4000 שנה והוא אחד משבעת המינים. המקרא מתאר שימושים שונים שנעשו בפרי הרימון, למאכל ולאמנות: מעסיסו הכינו משקה משכר (שיר השירים ח' 2), ואילו המרגלים ששלח משה חזרו ובידיהם רימון, כעדות לפוריותה של הארץ (במדבר י"ג 23); על שולי מעיל האפוד של הכוהן הגדול נקבעו פעמוני זהב ורימוני תכלת וארגמן (שמות כ"ח 33-34) ועל ראש יכין ובועז נקבעו מאתיים רימוני נחושת (מלכים א' ז' 18,20,42). לפי חז"ל מניין גרגרי הרימון הוא 613 – כתרי"ג מצוות, ועל כן היה לסמל לצדיקות ולקיום מצוות ונוהגים לאכול ממנו בראש השנה.

מעורר חשק מיני ואנטי סרטני

המסורת מייחסת לרימון סגולות מרפא רבות ומגוונות, כגון: מעורר חשק מיני ומעודד פוריות ("ירבה זרעך כרימון"); משפר את תפקודי הלב והכבד ומשפר את תפקודי מערכת העיכול.

המחקר המודרני מצא כי קליפת פרי הרימון מכילה אחוז גבוה של טאנינים, הידועים כמכווצים (מצמתים) יעילים. חומרים אלו מקנים לרימון את סגולותיו שהיו ידועות היטב ברפואה המסורתית, כעוצר שלשול ומיטיב במצבי טחורים ופיסורה.

כן נמצא ברימון שיעור גבוה במיוחד של נוגדי חמצון. מחקר בתנאי מעבדה שנערך בטכניון העלה תוצאות מעודדות באשר להשפעתו המשוערת של מיץ הרימון על מחלת הסרטן. החוקרים ייחסו למיץ הרימונים רעילות לתאי סרטן השד תלוי אסטרוגן, בעוד שאינו פוגע בתאי השד התקינים. במחקר חשפו החוקרים תאי שד תקינים וכאלה הנגועים במחלת הסרטן למיץ רימונים מותסס (יין רימונים) ולמיצוי קליפת רימון, הידועים שניהם כבעלי רמה גבוהה של פוליפנולים הנחשבים לנוגדי חמצון יעילים. תוצאות המחקר הצביעו על העובדה שהרוב המכריע של התאים הבריאים נותרו ללא פגם, בעוד שכ-75% מהתאים הנגועים תלויי האסטרוגן וכ-50% מהתאים הנגועים שאינם תלויי אסטרוגן נהרסו מחשיפה לחומרים אלה.1

בכנס שנערך ביוני 2001 הציגו חוקרים מהטכניון את תגליתם לפיה לשמן זרעי הרימון יכולת להגביר מנגנוני השמדה עצמית (אפופטוזיס) של תאי סרטן בכלל, ושל תאי סרטן השד בפרט. במחקר זה טופלו תאי סרטן השד שגודלו במעבדה בשמן זרעי רימון במשך שלושה ימים ברציפות. החוקרים צפו בהרס בשיעור של 56%-37% מקרב התאים הסרטניים, בהתאם לכמויות השמן בהן טופלו.1

נוגד זקנה

שמן זרעי הרימון מתאים לשימוש פנימי וחיצוני כאחד. נוגדי החמצון הרבים שהוא מכיל מסייעים גם במניעה ובעיכוב מנגנונים של הזדקנות העור. השמן מסייע בהשבת הגמישות הטבעית של העור, ומעניק לחות לעור יבש, מבוקע, מגורה וסדוק. תכונות אלו של השמן זכו לביסוס מדעי, לאחר שמחקר שנערך בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת מישיגן הצביע על יכולתו של שמן זרעי הרימון להמריץ ולהגביר את התרבותם והתחדשותם של תאים בשכבת האפידרמיס של העור (השכבה החיצונית).2

ייחודו של השמן המופק מזרעי הרימון הוא בנוכחות גבוהה של חומצת השומן חומצה פיוניקית (Trichosanic acid/Punicic acid), שמסווגת כחומצת שומן חיונית רב-בלתי-רוויה, ונחשבת לנדירה בשמני הבסיס הידועים והזמינים לנו.

תכולת שמן זרעי רימון אורגני מכבישה קרה:

62%-80% חומצה פיוניקית
13% חומצה לינולאית
4% חומצה לינולנית
11% חומצה אולאית
4% חומצה פלמיטית
2% חומצה סטארית

פעילות רפואית

נוגד חמצון, נוגד דלקת, מאזן את חומציות העור, מחדש ומאחה רקמות, ממריץ ומחדש גידול תאי אפידרמיס, נוגד זקנה, נוגד קמטים, מגן מפני סרטן עור, משקם מכוויות בכלל ומכוויות שמש בפרט.

התוויות לשימוש

עור יבש, עור מזדקן, עור חסר חיות, עור רגיש, עור מגורה, אקזמות, פריחות, אטופיק דרמטיטיס, חתכים, פצעים, כוויות, דלקות בעור, תפרחת חיתולים, לטיפוח השיער ולשימוש בקוסמטיקה.

התוויות נגד

בשימוש חיצוני לא ידועות רגישויות.
בשימוש פנימי מומלץ להתייעץ עם בעל\ת מקצוע.

מקורות:

  1. American Technion society – HAIFA, ISRAEL and NEW YORK, N.Y., August 21, 2001
  2. Journal of Ethnopharmacology February 2006

 

מאמרים נוספים

שמן אורגנו אנטיביוטיקה מהטבע

אורגנו הוא שיח רב-שנתי ממשפחת השפתניים, הגדל פרא באזורים הרריים בארצות הים התיכון, כגון יוון ותורכיה. תפרחתו סגולה, עליו באורך של 1-4 ס"מ והוא מגיע לגובה של 20- 80 ס"מ. מקור השם Origanum בשפה היוונית. orus=הר ו-ganus=שמחה, היינו: "שמחת ההר", כנראה בשל נפיצותו על ההרים והגבעות.

מוצרים מהחנות

₪75.92
ל-100 מ"ל

94.90